En wederom iedereen die er was bij het kennismaken met de burgemeester, HEEL HARTELIJK BEDANKT.
Het is werkelijk de moeite waard om te kijken in ons fotoboek op deze website waar je zult zien dat de burgemeester achter op de brommer stapt van onze voorzitter Koos en dat ze samen (en met de leden) een stukje gaan toeren.
Ook mooi gesproken door Koos wat onze club allemaal doet en hij gaf nog een leuk presentje aan de burgemeester.
Ons fotoboek is tegenwoordig vrij van reclame zodat je niet meer na 3 of 5 foto's 5 seconden reclame krijg te zien en je na 5 seconden pas weer verder kon naar de volgende foto. Probeer maar eens als je de foto's vergroot door eerst op zo'n kleine te klikken. Hij komt dan mooi beeldvullend te voorschijn. Rechts in beeld staat een pijltje > waarmee je verder kunt bladeren naar de volgende foto.
De volgende rit is op zondag 15 oktober.
Verzamel en vertrektijd volgt.
Met vriendelijke groet, het bestuur van Efkesweg Deest

Bedankt iedereen die er was op de Acasiastraat in Wijchen voor het eerbetoon aan mevr. van Haren.
Veel mooie reacties en dank namens de familie van Haren.
Super leuk artikel in weekblad 'De Wegwijs' en het hele artikel kunt u lezen als u op onderstaande link klikt.
Vele mooie foto's zijn te zien in ons fotoboek hier op onze website.
Het bestuur van Efkesweg Deest.
Nieuwe datums voor de ritten in 2023, zie in het MENU de knop 'Agenda', en klik voor beschrijving bij - klik hier
HET KAN ZIJN DAT U OP EEN TABLET DE KNOP "AGENDA" NIET ZIET STAAN MAAR DRAAI DAN EVEN UW TABLET.
Naar aanleiding van onze gastspreker dhr. Peter van Gelder van GVG Oliehandel BV met een presentatie over ECOMAXX op onze jaarvergadering 3 februari 2023:
De E10 benzine vanaf 1 oktober 2019 op de pomp
Een probleem waar klassiekers tegenwoordig last van hebben is de toevoeging van bio-ethanol aan benzine. De toevoeging zorgt voor een verlaging van de CO2-uitstoot. Althans, de plant waaruit de bio-ethanol wordt verkregen neemt CO2 op en netto is dit beter voor het milieu.
Helaas breekt bio-ethanol verschillende oude rubbersoorten af zoals natuurrubber (NR) en butylrubber (IRR). Ook heeft het een reinigende werking. De aanslag in de tanks en de leidingen van oldtimers kan hierdoor losraken en zich ophopen in de brandstofpompen en carburateurs.
Het is het beste om brandstof met een hoger octaangetal te tanken. Euro 98 is de beste optie. Vaak wordt hier nog e.e.a. aan toegevoegd voor een nòg schonere verbranding. Deze benzinesoorten hebben een E5 sticker gekregen, dit houdt in dat het 0 tot 5% bio-ethanol kan bevatten (Shell V-Power heeft 0% ethanol - zie kleine sticker op hun pomp en lees verderop over E5 norm).
Is het zo dat uw oldtimer geniet van een benzine met een hoog octaan gehalte kunt u onderstaande varianten proberen.
Bij veel benzinepompen heeft deze ‘upgrade’ een eigen naam. Kies dus voor:
• SHELL: V-Power (98 octaan) LET OP: EEN KLEINE STICKER ONDER HET GETAL 98 STAAT DAT SHELL V-POWER GEEN ETHANOL BEVAT (nul %)
• BP: Ultimate (98 octaan)
• TEXACO: Superplus
• ESSO: Synergy Supreme+
• TOTAL: Excellium
• AVIA: Superclean
Dit kost per liter wel iets meer, maar op den duur ben je door lagere onderhouds- en verbruikskosten beter uit.
Bepaalde middelen in E10 trekken vocht aan waardoor er roestvorming kan ontstaan in de motor en benzinetank.
Een andere eigenschap van ethanol is dat het de neiging heeft tot oxideren wat zorgt voor verstoppingen van het brandstofsysteem. De meeste oldtimers houden dus niet van deze brandstof-mix.
Een vergelijkbare situatie kom je tegen bij buitenboordmotoren, motorfietsen en bromfietsen. Die worden ‘s winters vaak niet gebruikt en staan dan zomaar vier of vijf maanden stil. De benzine zal dan langzaam verouderen. In benzine zit namelijk ethanol, dat water aantrekt. Wanneer deze ethanolmoleculen met water reageren, treden teer, vernis en hars, de meeste zware delen, uit de benzine. Deze delen zetten zich af in het brandstofsysteem, zodat ze de filters en de injectoren kunnen verstoppen. Puur water is helemaal funest. Als er water in de injectoren terechtkomt, veroorzaakt dat roest. Dat kan een injector volledig om zeep helpen, terwijl een roestende tank voor enorme vervuiling van de benzine en daarmee van de filters en injectoren zorgt. Met de moderne kunststoftanks is dat natuurlijk een minder groot probleem dan vroeger, toen alle brandstoftanks van ijzer waren.
Ethanol in benzine blijkt zelfs voor de modernste auto's schadelijk te zijn. Aangezien E5 tot 5 procent ethanol kan bevatten, is die brandstof ook geen garantie voor een vlotte rit. Shell V-power en BP Ultimate 98 garanderen dat hun E5 nog steeds ethanolvrij is.
Veel oldtimer rijders zijn op zoek naar benzine waar geen ethanol in zit. Dat zijn dus de dure 'premium' brandstoffen van sommige bedrijven.
Maar het is erg verwarrend dat ze nog steeds het label E5 aan de pomp hebben. Het suggereert dat ze wel tot 5 procent ethanol bevatten, maar dat is niet het geval. Europese regelgeving schrijft voor dat een dergelijk label verplicht is voor MAXIMAAL 5 procent ethanol. Dus OOK als het percentage NUL is. !!!!! Daarom staat er ook een sticker E5 op de Shell V-Power pomp.
De prijs voor de brandstof zonder ethanol is wel wat hoger maar met deze soorten benzine rijd je iets zuiniger aangezien elke procent ethanol het verbruik met 0,3% verhoogt.*
Voor 2 takt natuurlijk mixen met Castrol tweetakt olie of ander bekend merk.
Denk ook eens aan ECOMAXX BIKE FUEL 2 - SCHONE BENZINE VOOR 2T BROM- EN MOTORFIETSEN
Een oplossing is: in het Seizoen rijden op premium brandstof zonder ethanol, einde van seizoen de bijna lege tank afvullen met ECOMAXX, ff stukje warmrijden en dan benzinekraan dicht zetten en slang en carburateur leeg laten lopen totdat de motor zelf stopt. Dan zet je hem pas in "winterslaap". Je zult merken dat in het nieuwe seizoen de motor bij 1 trap aanslaat op die ECOMAXX.
Wil je echt je mooie oldtimer beschermen, tank dan altijd ECOMAXX.

